Fortsättning på inlägget om personlig tränare. Svarar på frågor och funderar kring kosten.

Fortsättning på inlägget om personlig tränare. Svarar på frågor och funderar kring kosten.

Okej, först ska jag ta och svara på frågorna jag fick i mitt inlägg som heter ”Om att ha personlig tränare”. Jag går alltså på gymmet EasyFit i Vasa och har gymmat där nu i ett helt år. Detta är fösta gången sedan jag började ”gymma på riktigt” för cirka 5-6 år sedan som jag går på ett gym där det tränar både kvinnor och män. EasyFit är ett billigt gym och jag hittar allt vad jag behöver där. 30 euro i månaden kostar det. Att ha PT kostar förstås mycket, vi träffades 2 gånger i månaden under ett halv års tid och vi hade telefonontakt, jag fick träningsprogram,kostråd och vi gjorde kropps analyserna. Detta kostade mig ca. 150 euro till i månaden men jag tyckte att det var värt det. Givetvis finns det anda PT ”paket” och priserna varierar från gym till gym.

Sedan tänkte jag också snacka lite om mat. Jag gillar inte mat och jag är jätte dålig på att ha rutiner. När jag började med min PT fick jag skriva matdagbok i 5 dagar, helst en vecka ( enda kravet var 3 arbetsdagar och två lediga dagar). Inget mera än så. Jag minns hur rädd jag var då jag lämnade in den. När hon sedan hade kollat igenom den skulle vi göra det tillsammans. Jag åt för sällan och oregelbundet, för lite protein och inte alls mångsidigt. Man såg också ett mönster, när jag ätit dåligt från morgonen, om jag var tött eller stressad var det dåligt hela dagen. Socker och småätanden. När jag börjat dagen bra och var pigg och glad var jag inte lika snål och hungrig. Alltså orkade jag laga bättre mat åt mig.

Jag fick som uppgift att äta oftare, att få upp det från 3-4 gånger om dagen till 5 helst 6 gånger. Det var säkert det jobbigaste under hela halv året, att minnas äta. Jag började äta gröt med bär på på morgonen, och detta hjälpte mig jätte mycket! Jag var inte alls sötsugen under dagen. Jag lade till en smoothie som mellanmål och försökte få i mig ett kvällsmål också. Sedan var det lunch och middag som vanligt.

Kom i håg att det är viktigt att unna sig själv ibland också något, kan vara allt från lite choklad till sushi till ett glas vin någon kväll.

När jag började med detta blev Jerry också lite inspirerad av att börja äta nyttigare och träna. Till skillnad från mig är han underviktig och detta hade jag inte lärt mig något om. Men han tog tag i samma matvanor som mig. Ofta och mångsidigt. För att få mera massa som han ville ha började han träna nån gång i veckan utan vikter här hemma. Om man inte vill på gym går detta jätte bra och han fick resultat jätte snabbt. Efter ett tag fick jag hjälpa honom att byta rörelser och att ta in hantlar och vikter.

Nu peppar vi varandra och hjälps åt! Hoppas ni fick något ut av inlägget och finns det mera frågor så svarar jag gärna. Ikväll kommer det ut en video på Youtube från gymmet. Hare gött!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *