Tar upp träningen igen / Aloittaa treenamisen uudestaan

Tar upp träningen igen / Aloittaa treenamisen uudestaan

(Suomeksi ↓ )

Det finns några saker som ligger på den röda listan när det gäller vad man ”får blogga om”. En av sakerna som står på den listan är träning. Man får inte få någon att känns sig ”tjock” eller dålig. Man får heller inte skryta för mycket om man gått ner i vikt eller hur många gånger man går på gym och vad man gör där.

On monta asiaa mistä ”ei saisi” korjoittaa, tällä listalla on monta eri asiaa ja yksi niistä on treeni. Ei saa olla liian ylpeä siitä miten monta kertaa käy salilla tai mitä siellä tekee. Ei saa kirjotiiaa miten paljon on laihtunut, koska joku voi ottaa mieleensä. Valitettavasti.

Men jag bryr mig inte mera. Många som läst min blogg länge vet att jag har tränat med Pt, men det är redan två år sedan. 28.2 2016 hade vi första träffen. Ni kan läsa mera om det här (KLICK). Det är något jag faktiskt rekommenderar, har ni lite extra pengar över och gillar att träna eller vill komma igång med träningen? Skaffa Pt! Jag tränade med pt 2 gånger i månaden under ett halv år och det är jag glad över. Om jag skulle jobba nu skulle jag säkert börja igen.

Mutta en jaksa välittää siitä enään. Olen ennen kirjoittanut siitä kun minulla oli Pt, mutta siitä on jo kaksi vuotta. Kaivoin eilen esiin kaikki paperit mitä silloin sain kun treenasin Pt:n kanssa. 28.2 2016 aloitettiin, tapasimme kaksi kertaa kuukaudessa puolen vuoden ajan. Suosittelen! Joss sinulla on vähän ekstraa rahaa niin kokeile! Joss minulla olisi rahaa siihen niin aloittaisin heti uudestaan.

Igår sökte jag fram alla papper som jag fick under tiden vi tränade ( tränings programmen jag fick då följer alltid med i gymväskan). Så nu ska jag skriva matdagbok i en vecka och ikväll blir det ett muskelkonditions test för att se på vilken nivå jag är. Jag har ju som sagt en graviditet bakom mig och inte tränat ordentligt på över ett år. Jag känner mig taggad för för tillfället tycker jag det är roligt att träna och så ska det vara också.

Tänään aloitin ruokapäiväkirjan, ja sitä aijon korjoittaa viikon. Vain että nään mitä oikeen syön ja mitä pitäisi syödä vähemmän ja mitä enemmän. Kohta olen menossa salille ja siellä odottaa lihaskunto testi. Haluan tietää millä tasolla olen, minullahan on yksi raskaus takana ja en ole treenannut kunnolla yli vuoteen. Voin sitten tehdä toisen testin parin kuukauden päästä ja katsoa onko tuloksia tullut.

Här är några tips från mig om du vill börja träna:

  • Har du försökt börja träna förr men misslyckats efter några veckor redan? Tänk efter hur du gjorde då, började du för hårt eller hade du för slapp inställning?
  • Man ser inte alltid resultat genast, ibland tar det tid.
  • Jämför dej aldrig med någon annan. Jämför dej endast med dej själv. Gör muskelkonditions test, eller skriv upp hur långt du orkar springa nu och kolla igen om en månad!
  • Skriv upp! Skriv upp hur mycket vikter du använder och hur många reps. Nästa gång du går till gymmet kommer du inte minnas om du hade 15 eller 25 kg.
  • Prova olika tränings former gym passar inte alla. Prova yoga, lagsporter eller varför inte ridning eller löpning.
  • Gör tid för din träning, kollar du en timme mindre youtube eller vaknar du en timme tidigare för att hinna? Det är ditt beslut.

Tässä pari vinkkiä joss haluat aloittaa treenamisen:

  • Oletko yrittänyt aloittaa ja antanut periksi? Mieti miten teit, aloititko liian kovaa vai otitko liian easysti?
  • Aina ei tulokset näy heti, välillä se ottaa aikaa.
  • Älä ikinä vertaa itsesi kenenkään muuhun kuin itseesi. Te lihaskunto testi ja kirjoita ylös kuinka kauan jaksat juosta, ja tee sama kuukauden päästä. Onko tuloksia tullut?
  • Kirjoita ylös! Kuinka monta kiloa ja kierrosta. Seuraavan kerran kun menet salille et enään muista joss oli 15 vai 25 kiloa tangolla.
  • Kokeile eri lajeja, salilla treenaminen ei sovi kaikille. Olisiko yoga, ratsastus tai vaikka uinti sinun juttu?
  • Tee treenille aikaa. Misstä löydät sen? Heräätkö aamulla tunnin aikasemmin vai katsotko mielummin tunnin vähemmän sarjoja?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *